BBC-ի տեղեկացմամբ՝ Դոնալդ Թրամփը հայտարարել է, որ առայժմ չի ցանկանում նոր պատժամիջոցներ սահմանել Ռուսաստանի նկատմամբ, որպեսզի չվնասի խաղաղ գործընթացին։ Նրա դիտարկմամբ՝ ռուս-ուկրաինական հակամարտությունը պետք է մնար Եվրոպայի խնդիրը, ԱՄՆ-ը չպետք է միջամտեր, և եթե էական առաջընթաց չլինի, ԱՄՆ-ը իր դերը կարգավորման հարցում կզիջի Եվրոպային։ Նա հավաստիացրել է, որ ամերիկացի զինվորներ ՈՒկրաինայում չեն լինի։                
 

Ժամանակն է՝ Մոսկվան դուրս գա Բաքվի քաղաքականության ուղեգծից

Ժամանակն է՝ Մոսկվան դուրս գա Բաքվի քաղաքականության ուղեգծից
30.04.2016 | 01:16

Հայաստանի նախագահ Սերժ Սարգսյանը իշխող հանրապետական կուսակցության Գործադիր մարմնի նիստում ներկայացրել է երեք պահանջ, որոնց կատարման դեպքում Երևանը պատրաստ է շարունակել Լեռնային Ղարաբաղի կոնֆլիկտի կարգավորման բանակցությունները՝ վստահության միջոցների ձևավորում և (սահմանին) միջադեպերի հետաքննության մեխանիզմների տեղակայում, հասցեական հայտարարություններ (միջազգային հանրության կոնֆլիկտի գոտում իրավիճակի մասին) և երաշխիքներ, որ Ադրբեջանը ագրեսիայի չի դիմի:

Խորհրդարանի փոխնախագահ Էդուարդ Շարմազանովն ընդգծել է, որ «այս պահին վաղ է խոսել բանակցությունները վերսկսելու մասին, քանի դեռ շարունակվում են մարտական գործողություննները, հրաձգությունն ամբողջությամբ չի դադարեցվել»: Ամբողջության մեջ նշված դիրքերը փոխպայմանավորված են: Այս կամ այն ձևով ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահների մշակումների առարկա են: Այդ պայմանների իրականացումը իրոք կարող է հիմք դառնալ ղարաբաղյան եռօրյա պատերազմի հետևանքների վերացման և կոնֆլիկտի կարգավորման բանակցային գործընթացին անցման համար: Ընդգծենք կարևոր նրբերանգները: Ղարաբաղում շփման գծում ապրիլի 2-5-ի իրադարձություններն անսպասելի չէին ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համար: Նախօրեին հենց ԱՄՆ էր առաջարկում շփման գծում տեղակայել իրավիճակի վերահսկողության տեխնիկական միջոցներ: Սակայն Բաքուն մերժեց նախաձեռնությունը՝ մեղադրելով Մինսկի խմբին կոնֆլիկտը «սառեցնելու» ձգտման մեջ: Հայաստանի արտաքին գործերի նախարար Էդվարդ Նալբանդյանը պատմեց, որ Վաշինգտոնում միջուկային անվտանգության սամմիթում ադրբեջանական պատվիրակությունը հրաժարվել է հանդիպել Մինսկի խմբի համանախագահների հետ, իսկ հայկական կողմը բանակցել է նրանց հետ:

Եթե Բաքուն ընդուներ ԱՄՆ-ի առաջարկը, հրադադարի ռեժիմի խախտման նրա մեղադրանքները Հայաստանի հասցեին, ամրագրված ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի վերահսկողության տեխնիկական տվյալներով, կունենային այլ նշանակություն և քաղաքական այլ կշիռ կստանային:

Հիմա Ադրբեջանի նախագահի աշխատակազմի հասարակական-քաղաքական բաժնի վարիչ Ալի Հասանովը հայտարարում է. «Միջազգային կազմակերպությունները, ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահները լռում են, որ հայկական զինված ուժերը վերջին օրերին հրետակոծում են բնակավայրերը և խաղաղ բնակչությանը զորքերի շփման գծի երկայնքով: Կարծում ենք, որ Ադրբեջանի նկատմամբ կիրառվում է կրկնակի ստանդարտների ամենաբաց ձևը, որ ցուցադրում է անհարգալից վերաբերմունք Ադրբեջանի ժողովրդի, միջազգային իրավունքի և արդարության սկզբունքի նկատմամբ: Միջազգային հանրությունը, ԵԱՀԿ-ն և մյուս կազմակերպությունները պետք է վճռական միջոցներ ձեռնարկեն, որ վերջ դնեն Ադրբեջանի խաղաղ բնակչության դեմ ուղղված Հայաստանի գործողություններին»:

Բայց դա ոչ միայն նշան է, որ միջազգային հանրությունը կորցրել է Բաքվի նկատմամբ վստահությունը, այլև ադրբեջանական դիվանագիտության լուրջ ճգնաժամի: Միևնույն ժամանակ՝ ճգնաժամի տարրեր կան և ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի գործողություններում: Օրերս ԵԱՀԿ-ում ՌԴ մշտական ներկայացուցիչ Ալեքսանդր Լուկաշևիչը Անվտանգության հարցերով մոսկովյան միջազգային V կոնֆերանսի շրջանակներում («Вестник Кавказа»-ի թղթակցի հետ զրույցում) ղարաբաղյան խնդրի կարգավորմանն անդրադառնալով՝ հայտարարեց. «Ապագա կարգավորման բոլոր հիմնական դրույթներն արդեն պատրաստ են: Դրանք քիչ չեն՝ Մադրիդյան սկզբունքները և մի շարք պայմանավորվածություններ բարձր մակարդակում, որ ձեռք են բերվել ռուսական ղեկավարության ակտիվ աջակցությամբ՝ նախագահներ Դմիտրի Մեդվեդևի ու Վլադիմիր Պուտինի, նաև՝ արտաքին գործերի նախարար Սերգեյ Լավրովի ակտիվ դերակատարությամբ: Այդ պատճառով հիմքեր կան, պետք է առաջ գնալ և այդ սկզբունքները զարգացնել արդեն կարգավորման ենթատեքստում, պայմանավորվել՝ ինչպես խաղաղ ապրել այդ տարածաշրջանում: Որքան արագ դա լինի, այնքան արագ մենք բոլորս կծափահարենք տարածաշրջանի ևս մեկ բարդ ու երկարատև կոնֆլիկտի հանգուցալուծմանը, որ, անկասկած, նշանակալից համագործակցության հեռանկարներ է բացում և հանում է այն լարումը, որ կա արդեն 20 տարուց ավելի»:


Դժվար է Լուկաշևիչի հետ չհամաձայնել, երբ նա ընդգծում է «ղարաբաղյան թեմատիկայի առանձնահատկությունը»: Բայց ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի աշխատանքի 20 տարիներին ոչ մի գործնական արդյունք չի գրանցվել, որ վկայում է դիվանագիտության նորացման, կոնֆլիկտի քաղաքական կարգավորման սկզբունքային մոտեցումների փոփոխության անհրաժեշտությունը:


Առաջին՝ եթե Ադրբեջանը Ղարաբաղի հայերին համարում էր իր հայրենակիցները, որ որոշակի պատճառներով, որ հետևանք էին, ինչպես հայտարարել է հայտնի բանաստեղծ, գրականագետ, Ղազախստանի հասարակական ու քաղաքական գործիչ Օլժաս Սուլեյմենովը Բաքվի Haggin.az պորտալին, «Ադրբեջանի նախկին ղեկավարների վիթխարի սխալների», Ստեփանակերտի նկատմամբ կվարեր բոլորովին այլ քաղաքականություն: Բայց հիմա, երբ Բաքվում պարահանդեսի գլխավորը Իլհամ Ալիևի «պատերազմի կուսակցությունն» է, կայուն զգացողություն է ձևավորվում, որ Բաքվին պետք է Ղարաբաղի տարածքն առանց հայերի: Օլժաս Սուլեյմենովի խոսքով՝ «ադրբեջանցիների ու հայերի արդեն մի քանի սերունդ են ապրում այս կոնֆլիկտով»: Հավելեմ՝ փոխադարձ ատելության ու թշնամության բարձր մակարդակով, որ երկու ժողովուրդների միասնական պետության ձևաչափում համակեցությունը անհամատեղելիության պրոբլեմի է վերածում: Դա փաստ է, որ պետք է ներառվի կոնֆլիկտի կարգավորման դիվանագիտական ենթատեքստում, քանի որ ապրիլի 2-5-ի իրադարձությունները մեկի համար պատերազմ էին, մյուսի՝ սպանդ: Երկրորդ՝ դիվանագիտությունը պարզապես պատերազմի այլընտրանք չէ: Երբ պատերազմը անհրաժեշտություն է դիտարկվում իրավիճակը սրբագրելու համար, ինչին վերջին ժամանակներս ձգտում է Ադրբեջանը, դիվանագիտությունը, այս դեպքում՝ ԵԱՀԿ Մինսկի խումբը, կամ իրավիճակի վրա ներգործելուց ձեռնպահ է մնում՝ սահմանափակվելով միայն բանավոր հայտարարություններով, կամ սկսել է հասկանալ, որ այդօրինակ գործողությունների բուն փաստը պետք է վերափոխվի ղարաբաղյան կարգավորման նախկին պայմանների ու չափորոշիչների վերանայման ուղղությամբ:


Պատահաբար չէր ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի Ռուսաստանի համանախագահ Իգոր Պոպովը կարևոր հայտարարություն անում՝ «Մենք բազմիցս ասել ենք, որ որոշակի փուլում Ղարաբաղը պետք է վերադառնա բանակցություններին, որոնց առաջ չէր մասնակցում: Մենք ելնում ենք այն կետից, որ շրջանակային համաձայնագրի կնքումը, որ նախորդում է խաղաղ համաձայնագրին անցնելու նախապատրաստությանը, կարող է ելակետ դառնալ բանակցություններում Ղարաբաղի մասնակցության համար»: ԵԱՀԿ-ում ՌԴ մշտական ներկայացուցչի խոսքով՝ «հիմա համանախագահների եռյակի և ԵԱՀԿ գերմանական գործող ղեկավարության բոլոր շփումները ուղղված են փխրուն հրադադարն ամրապնդելուն, որը հնարավոր դարձավ շնորհիվ ՌԴ ղեկավարության և զինվորականների»:

«Ապրիլի 5-ի պայմանավորվածությունները հնարավորություն են տալիս մի քիչ առաջ գնալ վստահության միջոցների, հրադադարի ամրապնդման, Երևանի և Բաքվի երկխոսության վերսկսման ճանապարհին»՝ ընդգծել է նա: Բայց երկու քայլ առաջ, մեկ քայլ հետ մանևրներով հազիվ թե հաջողվի իրականում նոր պայմանների հասնել տարածաշրջանում ապրիլի 2-5-ի իրադարձություններից հետո: Ժամանակն է դուրս գալ Բաքվի քաղաքականության ուղեգծից և բաց, առանց նախապայմանների, ՈՒկրաինայում Մինսկյան համաձայնագրերի օրինակով, դնել բանակցային գործընթացում Ստեփանակերտի մասնակցության հարցը: ԼՂՀ նախագահ Բակո Սահակյանը հայտարարեց, որ «առանց բանակցություններին Արցախի մասնակցության հնարավոր չէ լուծել ղարաբաղյան հարցը», «չկա զարգացումների որևէ հավանական սցենար, որով խնդիրը լուծվի առանց մեր մասնակցության»: Նա նաև ասել է, որ «ղարաբաղյան կողմի համար բանակցությունները կրճատ ձևաչափով նախընտրելի են ռազմական գործողություններից, սակայն դա չի նշանակում, որ մենք հրաժարվում ենք մեր դիրքերից»: Հակառակ դեպքում, ինչպես կարծում են Stratfor-ի փորձագետները, «բախումները Հայաստանի ու Ադրբեջանի միջև կշարունակվեն» և «հնարավոր պատերազմի հետևանքները տարածաշրջանից դուրս կգան»: Իսկ պատասխանատվությունը դիվանագետների ուսերին է:
Ստանիսլավ ՏԱՐԱՍՈՎ, REGNUM


Հ.Գ. Երբ կարդում եք այս տողերը, հարց չի՞ առաջանում, թե ո՞ր երկիրն է ներկայացնում Ստանիսլավ Տարասովը: Եթե Ռուսաստանը, ինչպե՞ս է նման եզրակացություններ անում, երբ ընդամենը քսան օր առաջ իր երկրի դիվանագիտությունն ու լրատվամիջոցները, առանց բացատրությունների, Հայաստանին ու Ադրբեջանին անվանում էին Ռուսաստանի «ռազմավարական գործընկերներ»: Ճիշտ է՝ ապրիլի 24-ից շեշտադրումը փոխվեց և Հայաստանը վերանվանվեց «ռազմավարական դաշնակից», Ադրբեջանը՝ մնաց «գործընկեր»: Ինչո՞ւ է «մոռանում», որ ԵԱՀԿ Մինսկի խմբում Ռուսաստանը միակ երկիրն է, որ կոնֆլիկտի կողմերին զենք է վաճառում, ինչպես պարզվեց, վերապահությամբ ոչ միայն գնի, այլև որակի ու ժամանակին տեղ հասցնելու հարցերում, ու դա, որոշակի փուլից ոչ թե զինված բախումները զսպող, այլ՝ հրահրող գործոն է Բաքվի համար, որ շատ ունի ու շուտ ունի: Որ միայն Երևան գալով՝ ՌԴ արտգործնախարարը հայտարարեց, որ շփման գծում վերահսկողության մեխանիզմների տեղակայումն անհրաժեշտություն է, ու համարյա մեղադրեց ԵԱՀԿ-ում նախագահող Գերմանիային, որ հարցը դեռ լուծված չէ: Իսկ նրա գնալուց հետո ռուս փորձագետներն ու միջազգայնագետները շարունակեցին իբրև կրակի դադարեցման երաշխիք շփման գծում ռուս խաղաղապահների տեղակայումը ներկայացնել: Հեռանկարում՝ Ադրբեջանի անդամակցությունը ԵԱՏՄ-ին: Վերջին հաշվով՝ եթե հրապարակումից հրապարակում քառօրյա (ճշգրտությունն ապահովելով՝ հնգօրյա՝ ապրիլի 1-5) պատերազմն անվանվում է եռօրյա, դա նշանակո՞ւմ է ռազմավարական դաշնակցի նկատմամբ դաշնակցային պարտավորության չկատարման ընդունում, նվազագույնը երկու օր, և հավատարմություն ռազմավարական գործընկերությանը, որի դիմաց Ադրբեջանը, սակայն, հատուցեց ռազմավարական գործընկերությանը անհավատարմությամբ՝ ինչպես ընդհանրապես վերաբերվում է միջազգային կառույցներում իր ստանձնած պարտավորություններին (օրինակ ԵԽԽՎ-ին անդամակցելիս, կոնֆլիկտը խաղաղ, բանակցային ճանապարհով լուծելու) և պահանջում է հարգել իր իրավունքները, որ խիստ կասկածելի ու վիճարկելի են: Իսկ որ բանակցային գործընթացի բուն բովանդակությունը պիտի փոխվի և մադրիդյան՝ հին ու նոր, կազանյան, թե այլ անունով վերանվանված սկզբունքներից պետք է հրաժարվել, ապացուցեց Բաքուն միայնակ ու ամբողջ աշխարհին: Հայկական բանակն էլ ապացուցեց, որ տարածք չի ստանա՝ հայերին վերացնելու համար իրենց ծննդավայրից: Հարցի լուծումը ԼՂՀ միջազգային ճանաչումն է, երկրորդ տարբերակը՝ միացումը Հայաստանին: Իսկ ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի գործը նոր իրավիճակում անվտանգության երաշխիքների ապահովումն է՝ վերահսկողության մեխանիզմների տեղակայումով սահմաններին:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2044

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ